Wanneer u belt naar de huisartspraktijk om een afspraak te maken krijgt u de assistent aan de lijn die u vraagt naar de reden voor uw bezoek.
Het stellen van deze vraag is een van de belangrijkste taken van de doktersassistent. Het maken van een afspraak heeft vooral te maken met de ernst van uw klacht. Als uw klacht medisch gezien dringend is, krijgt u op zeer korte termijn een afspraak met de huisarts, misschien nog dezelfde dag.
Meestal hoeft u niet meteen dezelfde dag door de huisarts onderzocht te worden. Mede om deze redenen vraagt de doktersassistent dus waarom u een afspraak wilt maken.
De assistent doet dat met behulp van een protocol ; een lijst met daarop alle belangrijke vragen die de assistent aan u moet stellen om een goed beeld van de ernst van uw klacht te krijgen. Dit heet Triage. De assistent ziet op het protocol welke medische hulp geboden moet worden, en hoeveel tijd het mag duren voordat de huisarts u onderzoekt
Verder kan de assistent u uitleg geven over hulp die u kunt verwachten. Voor kleinere medische aandoeningen, kan de assistent u vaak zelf adviezen geven.
Bovendien controleert de huisarts regelmatig of alles nog goed gaat en als de assistent twijfelt of zelf een vraag heeft over uw klacht dan wordt de huisarts geraadpleegd.
De huisarts houdt dus altijd een ‘vinger aan de pols’.